Aansturing van het veranderprogramma beperkt zich niet tot één portefeuille maar is over verschillende portefeuilles verdeeld.
- Stappen zetten op weg naar een circulaire economie met als definitie:
"Binnen ecologische randvoorwaarden efficiënt en maatschappelijk verantwoord omgaan met producten, materialen , hulpbronnen en het sluiten van kringlopen, zodat ook toekomstige generaties toegang tot materiële welvaart behouden". Dat betekent overigens ook: werken aan nieuwe innovatieve vormen van (lokale en regionale) duurzame voedselvoorziening gericht op gezonder leven." ;
- Een duurzame ontwikkeling van Arnhem wordt krachtig door de inzet van bewoners en ondernemers die concrete stappen zetten en de kringlopen gaan sluiten. De teams Leefomgeving gaan hier het gesprek over aan in de wijken en werken dit uit in de wijkbegrotingen;
- Deze ambitie vormgeven op stedelijk en regionaal niveau. Slim investeren in circulariteit heeft namelijk economisch en ecologisch profijt. Energiebesparing gaat hand in hand met de verduurzaming van de energievoorziening in de regio;
- Arnhem-Nijmegen: dé regio voor decentrale energieopwekking door bedrijven en burgers met een energienet dat bewijst dat het in de praktijk werkt. Niet in een proeftuintje maar met de ambitie om een gebied van 800.000 inwoners te voorzien van stabiele en duurzame energie.
- Een circulaire samenleving is een samenleving gebaseerd op hernieuwbare grondstoffen en energie. In de afgelopen jaren is het programma Energie made in Arnhem succesvol geweest in het op gang brengen van de energietransitie. De circulaire samenleving gaat echter nog verder;
- De periode tot en met het eerste kwartaal 2018 wordt als eerste fase gebruikt om een beeld te vormen van waar de gemeente staat in circulair Arnhem. Wat gebeurt er al, waar zit de energie in de samenleving op wijkniveau waar op aan kan worden aangesloten en waar zitten aanknopingspunten op stedelijk en regionaal niveau. Hoe kan de volgende stap naar een circulair Arnhem worden gezet en met welke scenario’s kan daar naar toe worden gewerkt. Wat kan de gemeente doen om bewoners en bedrijven in de stad te steunen in hun worsteling met het vormgeven van circulariteit. Wat is daarvan de impact op de stad en het gemeentelijk concern als het gaat om inhoudelijk ambitie, planning en fasering, capaciteit en financiën;
- Vanaf medio 2018 wordt de ambitie en de weg daar naar toe samen met de stad bepaald en door de gemeenteraad bekrachtigd voor wat betreft de gemeentelijke inspanningen in de wijk, op stedelijk niveau en als concern.
Bijdrage aan de Arnhemse hoofddoelen
Circulair Arnhem | |||
Bijdrage aan Arnhemse hoofddoelen | |||
Dynamische (centrum)stad aan de rivier | |||
Niet van toepassing | |||
Bedrijvige stad regionaal en internationaal | |||
Niet van toepassing | |||
Cultuur- en sportstad met landelijke uitstraling | |||
Niet van toepassing | |||
Duurzame stad | |||
| |||
Besturen met kennis uit de stad | |||
Niet van toepassing | |||
Wonen in leefbare wijken | |||
Niet van toepassing | |||
Zelfredzame inwoners met zorg elkaar | |||
Niet van toepassing | |||
Krachtige sociale verbanden in de wijk | |||
Niet van toepassing |
Circulair Arnhem | Gekoppeld met | |
---|---|---|
Doelen | Regulier Programma | Taakveld |
O02.01 Komen tot een visie Circulair Arnhem 2018 | ||
|
- Circulariteit in bedrijfsleven:
in gesprek gaan met het bedrijfsleven over waar de kansen liggen voor een Circulair Arnhem en zoekt daarbij actief naar het opschalen van de kringlopen. Hierbij wordt samenwerking gezocht met o.a. initiatieven van VNO-NCW en Rabobank/KPMG; - Energie: New energy made in Arnhem, deelprogramma 2015-2020:
het Klimaatakkoord Parijs en de weg naar een aardgasloze samenleving gaan extra inzet vragen bovenop het vastgestelde programma New energy made in Arnhem. - Voedselregio Rijn-IJssel-Linge/stadslandbouw:
regionaal wordt onderzoek gedaan naar het opzetten van een regionale voedselvoorziening (met EU-middelen). Daarnaast volgt in het najaar van 2017 een visie op stadslandbouw. - Van Afval naar grondstof:
hergebruik gescheiden afvalstromen (PMD, GFT, papier en karton) en de invoering van Diftar maken onderdeel van circulariteit. Verdere afvalscheiding en hergebruik grondstromen worden onderzocht. Met bedrijven wordt gezocht naar het combineren van afvalstromen.
- Klimaatadaptatie:
een klimaatbestendige stad vraagt om verantwoordelijkheid en inzet van alle inwoners naast die van de gemeente en de waterschappen. Dit vraagt om extra op bewustwording naar alle inwoners, steun aan wijkinitiatieven en inzet in eigen projecten.
- Teams Leefomgeving en relatie wijkinitiatieven:
de teams Leefomgeving gaan het gesprek aan over een circulaire samenleving en werken dit uit in de wijkbegrotingen.
- Circulariteit Concern:
de aanbestedende onderdelen binnen de gemeente zoals o.a. gebiedsrealisatie, vastgoed, openbare ruimte, en inkoop maken inzichtelijk waar zij staan qua circulariteit en welke stappen nodig zijn op weg naar circulariteit.
Veranderopgave Circulair Arnhem heeft relatie met en kan impact hebben op:
Regulier programma ( R ) | Taakveld (T) | Wijkprogramma (W) |
R2 Verkeer, vervoer en waterstaat | T2.1 Verkeer en vervoer | Alle wijkprogramma's |
R3 Economie | T3.1 Economische ontwikkelingen | |
R4 Educatie | T4.2 Onderwijshuisvesting | |
R5 Cultuur, recreatie en sport | T5.2 Sportaccommodaties | |
R7 Gezondheid en milieu | T7.2 Riolering | |
R8 Wonen en ruimte | T8.1 Ruimtelijke ordening | |
R9 Financiën en bedrijfsvoering | T04 Overhead (huisvesting en facilitaire zaken |
Samenhang met budgetten reguliere taakvelden
Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Bedragen x € 1000 | ||||
Middelen | ||||
Cultpresent, cultproduct, cultpartic | 17.534 | 18.557 | 19.481 | 19.384 |
Economische ontwikkeling | 2.530 | 2.393 | 2.392 | 2.390 |
Grondexploit (niet-bedrijventerrein) | 29.749 | 19.381 | 22.056 | 22.552 |
Milieubeheer | 5.474 | 4.925 | 4.908 | 4.908 |
Onderwijshuisvesting | 19.788 | 20.524 | 21.997 | 22.667 |
Openbaar groen en (openlucht) recrea | 7.230 | 7.368 | 7.411 | 7.426 |
Openbaar vervoer | 845 | 841 | 838 | 833 |
Overhead | 83.069 | 83.677 | 83.003 | 79.651 |
Riolering | 11.930 | 12.280 | 12.424 | 12.564 |
Verkeer en vervoer | 21.704 | 20.017 | 20.272 | 20.525 |