Aansturing van het veranderprogramma beperkt zich niet tot één portefeuille maar is over verschillende portefeuilles verdeeld.
Arnhem positioneren
Arnhem werkt in een sterke verbondenheid met Nijmegen, de regio, de provincie Gelderland, de Economic Board, het rijk en andere partners aan:
- het stevig inzetten op de positionering van Arnhem, in relatie ook tot Noord Rijn Westfalen.
- versterking van haar positie als aantrekkelijke centrumstad conform de in 2015 vastgestelde koers (ruimtelijke kwaliteit, bereikbaar, gastvrij, vernieuwend ondernemerschap en uitdagende programmering);
- versterking van de innovatieve kracht in de stad;
- structuurversterking voor economische ontwikkeling en groei;
- de human capital agenda;
- verbetering van de internationale profilering;
- versterken van locaties voor (kennisintensieve en innovatieve) bedrijvigheid;
- het aanjagen van kennisontwikkeling en stimuleren van (jong) talent.
Kenmerken van de opgave zitten in grensontkennend denken, het smeden van sterke regionale allianties met als doel het bereiken van meer en meer solide resultaat.
- Bruisende Binnensteden aan de rivier:
met oog voor de complementariteit van de beide binnensteden en voor het specifieke DNA van Arnhem en Nijmegen. Om te worden van een place to buy naar een place to meet gaat het in Arnhem en Nijmegen om het voortborduren op eigen kwaliteit, samen sterker in plaats van concurreren, in samenhang met regio en inwoners. Specifiek voor het Arnhemse zijn - binnen genoemde context - de prioriteiten voor komende tijd al uitgezet.
- Arnhem speelt in de Culturele Eredivisie:
de economische en maatschappelijke propositie hiervan is voor Arnhem (en regio) onderscheidend. Samen met Nijmegen vindt een verkenning naar de culturele versterking in de regio plaats. In de stad zelf spelen vraagstukken rond duurzame versterking van de ketens, samenwerking in de Lauwersgracht Alliantie, versteviging van de beeldbepalende culturele evenementen, doorontwikkeling van Rozet en uitbreiding van Museum Arnhem;
- Health en Energy versterken:
Arnhemse Hotspot Energy vraagt - binnen het regionale systeem van kennis en innovatieve werklocaties - om versterking. De belangrijke partijen in en buiten de stad waarmee wordt samengewerkt, zijn primair Arnhems Buiten, IPKW, HAN / VHL, gemeente Rheden, Provincie Gelderland.
In de komende periode wordt scherp welke harde investeringen, maar ook versterkingen in samenwerking, nodig zijn om stevige stappen te zetten. Hierbij wordt ook gekeken naar de samenhang met de (Nijmeegse) regio. Ook de lijnen ondernemerschap, acquisitie en internationalisering wordt op deze manier verder uitgewerkt; - Slimme Duurzaamheid:
is cruciaal voor de duurzame economische versterking van de regio. Deze lijn krijgt voornamelijk haar invulling in de veranderopgave Circulair Arnhem / Energy made in Arnhem; - Mobiliteit/infrastructuur:
In de binnenstad ligt hier een helder opgave. In de komende periode wordt dit verder voorbereid om het gesprek hierover ook regionaal steviger aan te vliegen. Dit gaat verder dan het oplossen van actuele knelpunten. Het traject rond de ICE kan hierin als inspiratie dienen.
Randvoorwaardelijk voor bovenstaande lijnen:
- Regionale samenwerking op werklocaties:
om (letterlijk en figuurlijk) ruimte te maken voor de versterking van de regio - is de regionale samenwerking op werklocaties van belang. Hiervoor worden in 2017 en 2018 cruciale stappen met elkaar gezet;
- Professionele marketing:
een gedragen en professionele marketing van de stad - in samenhang met de regio - is randvoorwaarde voor het uitvoeren van de opgave; - Optimale dienstverlening aan ondernemers en partijen:
randvoorwaardelijk voor deze opgave is een goede dienstverlening naar ondernemers en partijen die plannen hebben in/voor de stad, waarbij het ja-mits principe uitgangspunt is.
Bijdrage aan de Arnhemse hoofddoelen
Vitale economie Arnhem Nijmegen | |||
Bijdrage aan Arnhemse hoofddoelen | |||
Dynamische (centrum)stad aan de rivier | |||
| |||
Bedrijvige stad regionaal en internationaal | |||
Het economisch potentieel vergroten door:
| |||
Cultuur- en sportstad met landelijke uitstraling | |||
Alles doen om de positie in de Culturele Eredivisie:
| |||
Duurzame stad | |||
| |||
Besturen met kennis uit de stad | |||
| |||
Wonen in leefbare wijken | |||
Niet van toepassing | |||
Zelfredzame inwoners met zorg elkaar | |||
Niet van toepassing | |||
Krachtige sociale verbanden in de wijk | |||
Niet van toepassing |
Vitale economie Arnhem Nijmegen | Gekoppeld met | |
---|---|---|
Doelen | Regulier Programma | Taakveld |
O01.01 Onderscheidend Arnhem in het stedelijk netwerk Arnhem-Nijmegen | ||
| ||
O01.02 Aantrekkelijke (centrum)stad aan de rivier | ||
| ||
O01.03 Samenwerkend Arnhem | ||
|
- Realisatie van de ambitie in deze veranderopgave vraagt een consistente investering vanuit bestuur en ambtelijke organisatie, in het benaderen van inhoudelijke vraagstukken, in samenwerking(svormen), relaties. Steeds denkend vanuit doelen en in eerste instantie los van (bestuurlijke) grenzen. In 2018 is het streven erop gericht om de opgave op alle genoemde lijnen, inclusief werkwijze en samenwerking, te realiseren. Dit vraagt om een sterke verankering en prioritering in bestuurlijke relaties, ambtelijke samenwerking en inhoudelijke lijnen;
- Soms inspelen op een andere rol en sturing die bijvoorbeeld onze triple helix partners in de Economic Board als richting meegeven;
- Wensbeeld kan zijn om nog voor maart 2018 in elk geval met Nijmegen, maar mogelijk ook op andere plekken (GO) een eerste gezamenlijke basis (input) te leggen voor de periode erna.
Veranderopgave Vitale economie Arnhem en Nijmegen heeft relatie met en kan impact hebben op:
Regulier programma (R) | Taakveld (T) | Wijkprogramma (W) |
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening | T01 Bestuur | Noordwest |
R2 Verkeer, vervoer en waterstaat | T21 Verkeer en vervoer | |
R3 Economie | T31 Economische ontwikkeling | |
R5 Cultuur, recreatie en sport | T51 Sportbeleid en activering | |
R8 Wonen en ruimte | T81 Ruimtelijke ordening |
Samenhang met budgetten reguliere taakvelden
Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Bedragen x € 1000 | ||||
Middelen | ||||
Bestuur | 6.829 | 6.690 | 6.599 | 6.226 |
Cultpresent, cultproduct, cultpartic | 17.534 | 18.557 | 19.481 | 19.384 |
Economische Havens en waterwegen | 755 | 651 | 646 | 642 |
Economische ontwikkeling | 2.530 | 2.393 | 2.392 | 2.390 |
Grondexploit (niet-bedrijventerrein) | 29.749 | 19.381 | 22.056 | 22.552 |
Musea | 4.632 | 4.627 | 4.510 | 4.510 |
Openbaar vervoer | 845 | 841 | 838 | 833 |
Parkeren | 9.181 | 9.097 | 8.919 | 8.938 |
Sportaccommodaties | 3.472 | 4.079 | 3.995 | 3.939 |
Sportbeleid en activering | 16.905 | 16.692 | 16.820 | 16.820 |
Verkeer en vervoer | 21.704 | 20.017 | 20.272 | 20.525 |