Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Arnhem

Begroting 2018

  • Opgaven
  • Wijken
  • Stad
    • Ontwikkelingen in het financieel kader
    • Mutaties Meicirculaire
      • Financiële begroting
      • Overzicht baten en lasten per programma
      • Overzicht geraamde incidentele baten en lasten
      • Financiële staten
      • Overzicht van geraamde baten en lasten per taakveld
      • Stresstest: financiële status en weerbaarheid
      • Lokale heffingen
      • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
      • Onderhoud kapitaalgoederen
      • Financiering
      • Bedrijfsvoering
      • Verbonden partijen
      • Grondbeleid
      • Investeringen
      • Subsidies
    • Overig programmaplan
    • Totaaloverzicht bezuinigingen
    • Portefeuilleverdeling
    • Overzicht Lokale heffingen
    • Verplichte prestatie-indicatoren BBV
  • Home
  • Financiën
  • Paragrafen
  • Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud kapitaalgoederen

De kapitaalgoederen bestaan uit wegen en civiele kunstwerken (bruggen, tunnels en viaducten), de openbare verlichting, de verkeersregelinstallaties en -voorzieningen, de riolering, het water en het groen in de stad alsmede installaties van zwembaden, sportvelden en gemeentelijk vastgoed. Met het onderhoud van deze kapitaalgoederen is een aanzienlijke deel van de begroting gemoeid. De kosten worden deels gedekt uit exploitatiebudgetten en deels uit investeringsbudgetten.

Selecteer een alinea

  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Samenvattend beeld

    De paragraaf geeft als volgt inzage in omvang en besteding door per type kapitaalgoederen inzicht te geven in geldende kaders, ambitieniveau van het onderhoud, feitelijke onderhoudssituatie en geplande inzet voor de komende jaren.

    Met ingang van 1 januari 2017 is met wijksturing een nieuwe koers ingeslagen, waarbij inwoners meer invloed hebben op de besteding van de budgetten op wijkniveau. Hiertoe zijn alle budgetten van de openbare ruimte financieel gesplitst in een stedelijk deel (stedelijk beleid) en een wijkdeel (uitvoering in de wijken). In het najaar van 2017 vindt de jaarlijkse afstemming plaats tussen de teams Leefomgeving en de gemeentelijke Kernorganisatie over de manier waarop de openbare ruimte en de kapitaalgoederen in de wijken onderhouden zullen worden in 2018 en verder. De keuzes die gemaakt worden, kunnen impact hebben op de planning zoals deze nu is opgenomen in deze paragraaf.

    Het volgende beeld is waar te nemen:

    • de laatste tien jaar is de onderhoudstoestand van de kapitaalgoederen, mede door groot onderhoud vanuit het programma Groot Onderhoud  (voorheen Buiten Gewoon Beter), op veel onderdelen verbeterd;
    • met gerichte en integrale programmering van het groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte worden de beschikbare middelen zo goed en efficiënt mogelijk ingezet;
    • meer focus op de regiefunctie bij het beheer en het uitbesteden van de uitvoering van onderhoud heeft tot aantoonbare verbeteringen geleid. Uitgangspunten hierbij zijn vooral het voorkómen van kapitaalvernietiging en van onveilige situaties. De focus op de regiefunctie wordt dan ook komende jaren doorgezet;
    • uit landelijke benchmarken blijkt dat Arnhem de stadsreiniging en het onderhoud van het wijkgroen op een zeer kosteneffectieve manier uitvoert. Stadsreiniging is in Arnhem 50% goedkoper dan het gemiddelde van de deelnemende gemeenten; op gebied van groenonderhoud is Arnhem 40% goedkoper dan het gemiddelde van de deelnemende gemeenten;
    • extra aandacht gaat de komende jaren uit naar het vroegtijdig betrokken zijn bij de realisatie van ruimtelijke projecten. Doel is op een zo vroeg mogelijk moment zicht te krijgen op de kosten van het beheer en onderhoud van de (ver)nieuw(d)e openbare ruimte (beheerbewust ontwerpen);
    • door inbreiding en uitbreiding is er sprake van toename van het te onderhouden areaal zonder dat hier extra onderhoudsbudget tegenover staat. Dit kan op termijn tot knelpunten leiden.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Overzicht basisniveaus onderhoudsobjecten

    centrum

    winkel centra

    wijken

    bedrijfs terreinen

    bossen/ parken

    hoofdinfra

    fietspaden

    groen

    A

    A

    C

    C

    B

    speelvoorzieningen

    B

    B

    B

    B

    B

    recreatievoorzieningen

    A

    A

    B

    B

    B

    verhardingen

    A

    A

    C

    B

    B

    B

    A/B

    verkeersvoorzieningen

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    kunstwerken

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    beeldende kunst

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    zwerfvuil en onkruid

    A

    A

    C

    C

    C

    C

    C

    overige stadsreiniging

    A

    A

    C

    C

    C

    C

    C

    openbare verlichting

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    riolering

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    B

    water

    B

    B

    B

    B

    B

    In het vorenstaande overzicht zijn de in Arnhem gehanteerde basisniveaus (CROW) voor de diverse onderhoudsobjecten met ingang van 2017 op hoofdlijnen weergegeven. Meer gedetailleerd wordt daarop ingegaan bij de diverse objecten van onderhoud. Met de wijksturing wordt het mogelijk om op wijkniveau hiervan af te wijken.

    Mogelijke consequenties Wijksturing

    Voor alle onderdelen van de openbare ruimte, die in deze paragraaf worden beschreven, geldt dat met de invoering van wijksturing vanaf 1 januari 2017 per wijk met de inwoners afspraken kunnen worden gemaakt over de besteding van de 'wijkgerelateerde budgetten openbare ruimte'. Hierdoor kunnen de onderhoudsniveaus in de wijken gaan afwijken van de niveaus die in bovenstaande tabel zijn aangegeven; niveaus die tot 1 januari 2017 voor de gehele stad golden.

  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Wegen

    Actuele kaders

    • Beleidsnota Wegenonderhoud (raadsbesluit 2008);
    • Besluitvorming bezuinigingen (raadsbesluiten 2012, 2013).

    Ambitie

    De huidige ambities liggen na verschillende bezuinigingen op het volgende niveau:

    • niveau A voor fietspaden*;
    • niveau B voor hoofdwegen en busbanen*;
    • niveau C voor wijkwegen, met parkeervakken op niveau D.

    * Hoofdwegen en (hoofdnetwerk) fietspaden zijn gedefinieerd in de structuurvisie 2020, doorkijk 2040.

    Uitgangssituatie

    In onderstaande overzichten wordt de achterstand voor alle wegen weergegeven ten opzichte van de ambitie.
    In 2017 is sprake van een aanzienlijke mate van achterstallig onderhoud ten opzichte van het ambitieniveau voor het Arnhemse wegennet.

    Fietspaden

    Hoofdwegen

    Wijkwegen

    Achterstand 2017

    23 % slechter dan A

    20 % slechter dan B

    15% slechter dan C

    • Uitstel van onderhoud door rekening te houden met samenloop (Velperweg, Apeldoornseweg, Oude Zevenaarseweg, Groningensingel, e.a.) drukt het resultaat, de cijfers bij hoofdwegen en fietspaden.
    • Bij wijkwegen wordt de ambitie niet behaald door wijken waar groot onderhoud nog uitgevoerd moet worden.

    Planning

    • Het beheerplan 2017, is qua planning bepalend voor het groot onderhoud;
    • Waar mogelijk wordt – met name voor wijkwegen – samenloop gecreëerd met groot onderhoud  en de uitvoering van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP);
    • Op grond van genoemde planning wordt de volgende ontwikkeling van achterstanden verwacht.

    Fietspaden

    Hoofdwegen

    Wijkwegen

    Achterstand 2017

    23 % slechter dan A

    20 % slechter dan B

    15 % slechter dan C

    Verwachte achterstand 2020*

    20% slechter dan A

    12% slechter dan B

    12% slechter dan C

  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Openbare verlichting

    Actuele kaders

    • Nota uitrol Led-verlichting (2015)

    Alle openbare verlichting wordt in LED-verlichting uitgevoerd (nieuwe aanleg en groot onderhoud).

    Ambitie

    • Met het oog op de sociale veiligheid en verkeersveiligheid voldoet de openbare verlichting in het algemeen aan de verlichtingsklassen van de Nederlandse Stichting Voor Verlichtingskunde (NSVV), volgens ROVL 2011. Deze klassen zijn afgeleid van de Europese norm EN13.201. Voor de kwaliteit van de verlichting in woonwijken gaat het om de laagste verlichtingsklassen van de NSVV, die overeenkomen met het Politiekeurmerk Veilig Wonen);
    • Met behulp van LED-verlichtingsarmaturen wordt gestreefd naar een reductie van 50 % op de energiekosten. (Meerkosten van LED-verlichting ten opzichte van conventionele verlichting moeten financieel opwegen tegen de besparingen die optreden bij gebruik gedurende 20 jaar).

    Uitgangssituatie

    • De vervanging van masten, armaturen en kabels vindt planmatig plaats, omdat uitstel van planmatige vervanging na enige jaren leidt tot incidentele vervanging tegen hogere vervangingskosten;
    • De vervanging van armaturen met elektronische apparatuur vindt plaats aan het einde van hun (elektronisch-) technische levensduur van 20 jaar;
    • Voor masten wordt een technische levensduur van 40 jaar aangehouden. De vervanging van oude kabels vindt plaats bij de vervanging van masten of bij het herstel van verhardingen.

    Planning

    • De planning voor de vervanging van de masten, armaturen en kabels is afgestemd op de aangegeven uitgangspositie en wordt zo mogelijk afgestemd in samenloop met overige werkzaamheden groot onderhoud in de openbare ruimte;
    • De financiering vindt plaats vanuit investeringsbudgetten;
    • De vervanging van armaturen en masten in de binnenstad  is gepland in de periode 2018 t/m 2020.  In de planning wordt nadrukkelijk afgestemd met de ambities voor de binnenstad (veranderopgave Vitale economie Arnhem Nijmegen, onderdeel Dynamische centrumstad aan de rivier).
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Verkeersinstallaties

    Actuele kaders

    • ‘Licht op groen’/ over de exploitatie ( raadsbesluit 2004);
    • ‘Het Groen Goed Verdeeld’ (collegebesluit 2006).

    Ambitie

    • Doelmatige inzet en beheer van verkeersregelinstallaties (VRI);
    • Een goede technische staat en functionaliteit, vooral gericht op het handhaven van de verkeersveiligheid;
    • Bijdrage aan leefbaarheid en bereikbaarheid, met een nadruk op het bevorderen van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer.

    Uitgangssituatie

    • Het huidige areaal is zowel technisch als functioneel (verkeerskundig) op orde;
    • In het 3de kwartaal 2017 is nieuwe raamcontract voor het reguliere vervangingsprogramma aanbesteed
    • Het dagelijks onderhoud wordt miv 2018 middels een nieuwe raamcontract uitbesteed aan een gespecialiseerde partij.

    Planning

    De vervanging van de verkeersregelinstallaties wordt gedaan vanuit het investeringsbudget.

    Hierbij worden vaste termijnen gehanteerd:

    • verkeersregelautomaat en LED-lantaarns: elke 15 jaar;
    • masten en kabels: elke 30 jaar.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Civieltechnische Kunstwerken

    Actuele kaders

    Beleidskader Buiten Gewoon Beter en Buitengewoon doorgaan (raadsbesluit 2002)

    Ambitie

    • Ambitie is de civieltechnische kunstwerken op basisniveau (kwaliteitsniveau B) te brengen en te houden;
    • Er zijn op dit moment 1.456 civieltechnische kunstwerken  (bijv. trappartijen, bruggen, tunnels en viaducten) en bij stadsuitbreiding neemt dit aantal verder toe.

    Uitgangssituatie

    • Alle kunstwerken worden jaarlijks functioneel geïnspecteerd (schoon en netjes, heel en veilig). Elke vijf jaar wordt een kunstwerk vervolgens technisch geïnspecteerd. Uit deze inspecties blijkt dat kleine objecten een redelijke staat van onderhoud hebben;
    • Het achterstallig onderhoud bij het doorlaatwerk in de Groene Rivier (ten noorden van Malburgen in de uiterwaarden) niet is meegenomen. Onderhoud aan dit doorlaatwerk moet worden afgewogen in relatie tot de ontsluiting van de ontwikkeling van Stadsblokken.

    Planning

    • Begin 2017 is aan de hand van de nieuwe inspecties een nieuw beheerplan, leidend voor het onderhoud in de komende jaren, in werking getreden;
    • Op basis van bestaande inspecties staat in ieder geval groot onderhoud aan het viaduct Huissensedijk, de tunnels en keermuren Airborneplein en de Noordelijk aanbrug John Frostbrug op de planning.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Riolering

    Actuele kaders

    Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP5) 2014-2018  en aanpak wateroverlast Arnhem-Noord (raadsbesluit 2015).

    Ambitie

    • Uitgangspunt voor het GRP5 is uitvoering van wettelijk verplichte taken en een herstel- en vervangingsprogramma, waarmee de risico’s op bezwijkende riolen minimaal zijn;
    • Alleen riolen met een levensduur van minder dan vijf jaar worden vervangen. Riolen met een levensduur minder dan 10 jaar worden alleen vervangen als ze in een projectgebied liggen;
    • In het GRP5  zijn geen middelen opgenomen voor de aanpak van bekende plekken met wateroverlast op straat;
    • Naar aanleiding van de wateroverlast in de zomer van 2014 is de aanpak wateroverlast Arnhem-Noord opgesteld en door de raad vastgesteld (2015). De aanpak is nadrukkelijk een gedeelde verantwoordelijkheid van de overheid (gemeente en waterschap) en de particulieren (bewoners, bedrijven, instellingen). Daarbij geldt als uitgangspunt dat de opgave ten aanzien van wateroverlast in de openbare ruimte worden opgelost en niet in het rioolstelsel.

    Uitgangssituatie

    • De werking van het Arnhemse rioolstelsel is in de aflopen jaren structureel verbeterd;
    • Het rioolstelsel is uitgebreid, de bergingscapaciteit is vergroot en op veel plekken is de afvoer van regenwater afgekoppeld; Bij werkzaamheden wordt zoveel mogelijk gekeken of het mogelijk is om, binnen het beschikbare budget, maatregelen te nemen om extreme wateroverlast te verminderen;
    • De onderhoudsachterstanden van het riool zijn aan het verdwijnen;
    • Over het gehele rioolstelsel zijn inspectiegegevens beschikbaar;
    • Er wordt gewerkt met een projectenlijst op basis van de technische staat van het riool;
    • Bij de uitvoering wordt gestreefd naar zoveel mogelijk samenloop met noodzakelijke bovengrondse werkzaamheden. Dit vraagt om een goede samenwerking met de teams Leefomgeving per gebied.

    Planning

    • De gemiddelde theoretische technische levensduur van een rioolstreng is 60 jaar. Belangrijke bepalende factoren voor de levensduur zijn de stabiliteit van de ondergrond, het gebruik van de buitenruimte boven het riool en het gebruik van het riool zelf. In de praktijk is de gemiddelde levensduur in Arnhem iets langer is dan 60 jaar. In Arnhem ligt op dit moment 135 kilometer riool dat ouder is dan 60 jaar;
    • In de komende planperiode worden alleen nog maar die riolen vervangen die op technische gronden ook echt vervangen moeten worden;
    • In 2017 is gestart met het opstellen van de nota voor de volgende GRP periode; 2019-2023. In de nota zullen ambities voor wat betreft de riolering aan de raad worden voorgelegd. Het aspect klimaatbestendigheid zal daarin een plek gaan krijgen.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Water

    Actuele kaders

    • Aanpak Wateroverlast Arnhem-Noord (2015);
    • Waterplan (gezamenlijk plan van gemeente en beide waterschappen);
    • Fonteinenvisie;
    • Gemeentelijke Rioleringsplan 2014-2018 (2015);
    • Waterbeheerplannen van beide Waterschappen;
    • Omgevingsvisie Gelderland.

    Ambitie

    “Water” omvat onder meer beheer en onderhoud van afkoppelvoorzieningen (boven en ondergronds), ecozones, moerassen, sloten, paddenpoelen én oppervlaktewater(bodems) zoals de Immerlooplas, Nieuwehaven, Defensiehaven, haven van Coers, Rijnkade, Nieuwe kade en de dijkdoorbraakkolken. Ook het onderhoud aan civieltechnische watergerelateerde werken, zoals beekriolen, duikers, beschoeiingen en fonteinen hoort in deze categorie. De ambitie is:

    • het watersysteem op orde brengen en houden.
    • met de (water)partners de watergerelateerde opgaven oplossen door zoveel mogelijk voor ruimtelijke oplossingen te kiezen waarbij het water tegelijk een rol kan spelen in het vergroenen en verkoelen van de stad.

    Uitgangssituatie

    • Het Waterplan is tot nu toe overeenkomstig het uitvoeringsprogramma gerealiseerd;
    • Het beheer van duikers & beekriolen was projectgewijs vormgegeven en is omgevormd tot een systematische aanpak;
    • Het beheer van de waterbodems wordt nu nog projectsgewijs vormgegeven;
    • Van de onderhoudstoestand van vooral de duikers en beekriolen is op dit moment nog weinig bekend. In de afgelopen periode is veel energie gestoken in het controleren en waar nodig corrigeren van de bestaande beheergegevens van de duikers en beekriolen. De locaties en de ouderdom zijn in kaart gebracht.

    Planning

    • Tot 2020 worden systematisch alle 100 duikers & beekriolen geïnspecteerd die onder de spoor-, snel- en hoofdwegen liggen;
    • Door reiniging en inspectie van de duikers en beekriolen kan de fysieke conditie (het schadebeeld) worden beoordeeld en de onderhoudsbehoefte in beeld worden gebracht. Op basis daarvan worden ook in deze planperiode de beheersmaatregelen uitgezet;
    • Gewerkt wordt aan een systematiek waarbij jaarlijks baggerwerkzaamheden worden uitgevoerd waarvoor ook een vast onderhoudsbudget beschikbaar is.
    • In 2017 opstellen van een nieuwe gezamenlijke watervisie van gemeente en beide waterschappen (Rijn & IJssel en Rivierenland). De visie geeft ook de koers aan voor de aanpak van de hemelwateropgave in de Keuzenota GRP6.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Wijkgroen

    Actuele kaders

    Groenplan 2004-2007/2015 (raadsbesluit 2004)

    Ambitie

    Het Groenplan bevat een samenhangende visie op de ontwikkeling, inrichting en beheer van het groen in en om de stad Arnhem, voor korte (2004 – 2007) en de middellange termijn (2015). Wijkgroenbeheer is gericht op realisatie en instandhouding van de gewenste streefbeelden. Op de ene plaats leidt dit tot natuurlijk groen en op een andere tot meer cultuurlijk groen. De ambitie is als volgt:

    • onderhoudsambitie wijkgroen: technisch beheer (snoeien e.d.) op B niveau en onkruidbeheersing op C-niveau;
    • onderhoudsambitie groen in de binnenstad en winkelcentra: A-niveau.

    Uitgangssituatie

    • Groen in en om de wijken: het dagelijks onderhoud wordt op C-niveau uitgevoerd. Het gaat dan om het onderhoud van heesters, hagen, boomspiegels, struwelen en gazons. Areaaluitbreiding (Schuytgraaf en diverse inbreidingslocaties) zorgt voor het verder oplopen van het tekort bij het dagelijks onderhoud;
    • Groen in de binnenstad en winkelcentra: het onderhoud wordt op A-niveau uitgevoerd.

    Planning

    • Dagelijks onderhoud wordt uitgevoerd op het vastgestelde onderhoudsniveau;
    • Vervangingen: er staan enkele kleinschalige vervangingen in verschillende wijken op de planning. Waar mogelijk worden deze integraal opgepakt met andere projecten. Vervangingen worden in overleg met de teams Leefomgeving uitgevoerd;
    • Op de planning staat een nieuwe meerjarige aanbesteding voor het dagelijks onderhoud;
    • In 2017 is gestart met het opstellen van de Groenvisie als opvolger van het huidige Groenplan. De Groenvisie bevat een visie op ontwikkeling, inrichting en beheer van al het grote groen in en om de stad en worden kaders gegeven voor het groen in en om de stad Arnhem.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Speelvoorzieningen

    Actuele kaders

    • Nota Ruimte voor de Jeugd (Spelennota) 2010-2020 (raadsbesluit 2009);
    • Initiatiefvoorstel Groene Speelplaatsen (raadsbesluit 2013).

    Ambitie

    De ambitie die binnen de huidige kaders nagestreefd worden, is:

    • behoud van de 10% (groene) veilige gebruiksruimte;
    • waar mogelijk grote natuurlijke speel- en ontmoetingsruimtes voor alle leeftijden in de wijken;
    • de onderhoudsambitie voor speelvoorzieningen is niveau B.

    Speelvoorzieningen in de (semi-) openbare ruimte moeten voldoen aan de normen van het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS).

    Uitgangssituatie

    • Vervangingen: versleten speeltoestellen worden verwijderd en in afstemming met de teams Leefomgeving vervangen of anders ingevuld naar de wensen van de wijk;
    • Dagelijks onderhoud: wordt uitgevoerd om de huidige speeltoestellen in stand en veilig bespeelbaar te houden. Het wordt grotendeels op B-niveau uitgevoerd, behalve voor het onderdeel beplakking en graffiti dat op C-niveau wordt uitgevoerd;
    • Inspectie: alle speelvoorzieningen in de openbare ruimte worden 3 keer per jaar op functionaliteit geïnspecteerd en 1 keer per jaar op technische kwaliteit. Dit is conform de normen van het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). Geconstateerde gebreken worden hersteld of ook anderszins opgelost.

    Planning

    • Versleten speeltoestellen en speeltoestellen die niet meer veilig bespeelbaar zijn worden verwijderd;
    • Vervangen of plaatsen van speeltoestellen wordt afgestemd met de teams Leefomgeving;
    • Dagelijks onderhoud en inspectie worden uitgevoerd op vastgesteld onderhoudsniveau.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Bomen

    Actuele kaders

    Groenplan 2004-2007/2015 (raadsbesluit 2004).

    Ambitie

    • Beheer- en onderhoudsmaatregelen zijn gericht op duurzame instandhouding van het bomenbestand en de bomenstructuur. Hierbij is speciale aandacht voor waardevolle bomen;
    • Het ambitieniveau voor het onderhoud aan vrijstaande (straat)bomen is B.

    De gemeente als boomeigenaar dient volgens het Burgerlijk Wetboek de algemene zorgvuldigheidsnormen in acht te nemen, de zorgplicht.

    Uitgangssituatie

    • Vervangingen: de individuele vervanging van bomen wordt jaarlijks via de boombeheerlijst uitgevoerd. Vervanging van bomenlanen wordt geprogrammeerd. Daarnaast kan een integraal project aanleiding zijn om de bomen te vervangen. Waar mogelijk worden de benoemde ambities van het Groenplan in deze projecten meegenomen. Het vervangen van bomenlanen in het wijkgroen wordt in overleg met de teams Leefomgeving uitgevoerd dan wel anders ingevuld;
    • Dagelijks onderhoud: de vrijstaande (straat)bomen worden op B-niveau onderhouden. Het structurele budget voor dagelijks onderhoud is niet toereikend om de snoeiwerkzaamheden op dit niveau uit te voeren. Dit tekort betreft deels budgetten van de teams Leefomgeving en deels het stedelijk budget. De teams Leefomgeving zullen binnen het totale beschikbare budget op wijkniveau keuzes moeten maken om dit tekort op te lossen. Getracht zal worden het tekort op het stedelijk binnen de budgetten van het cluster Openbare Ruimte op te lossen;
    • Zorgplicht: alle bomen in de openbare ruimte worden periodiek vooral op veiligheid gecontroleerd door visuele boomcontrole.

    Planning

    • In de periode tot en met 2019 wordt de huidige staat van de bomenlanen geïnventariseerd. Hierin wordt het percentage uitgevallen bomen in beeld gebracht. Daarmee wordt in beeld gebracht welke bomenlanen op termijn aan vervanging toe zijn;
    • In 2018 zal het project Apeldoornseweg in uitvoering gaan waar ingezet wordt op behoud en versterking van de bomenstructuur;
    • Vervanging van bomenlanen in het wijkgroen worden afgestemd met de teams Leefomgeving;
    • Dagelijks onderhoud van de vrijstaande bomen wordt op het vastgestelde onderhoudsniveau uitgevoerd. De visuele boomcontrole en de daaruit voortvloeiende maatregelen worden uitgevoerd;
    • In 2017 is gestart met het opstellen van de Groenvisie als opvolger van het huidige Groenplan waarin ook de ambities worden benoemd voor de Arnhemse bomen.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Parken en Bossen

    Actuele kaders

    • Groenplan 2004-2007/2015 (raadsbesluit 2004);
    • Gebiedsvisie Moscowa 2007-2030 (raadsbesluit 2007);
    • Gebiedsvisie Sonsbeek, Zijpendaal en Gulden Bodem 2008-2018 (raadsbesluit 2008).

    Ambitie

    • Ruimte voor recreatie, sport en samenleven én de instandhouding en verbetering van erfgoed en ecologische systemen. Concreet bij onder meer de instandhouding van de rijksmonumenten Moscowa, Sonsbeek, Zijpendaal en Gulden Bodem;
    • Onderhoud is tenminste op B-kwaliteitsniveau.

    Uitgangssituatie

    De Barrokkelaan van Zijpendaal is in verval geraakt. Langs de laan moeten diverse bomen gekapt en vervangen worden.

    Planning

    • In 2018 wordt grootschalig onderhoud gepleegd aan de Barokkelaan en de boomgroepen;
    • In 2017 is gestart met het opstellen van de Groenvisie als opvolger van het huidige Groenplan waarin de ambities voor de parken en bossen een plek zullen krijgen.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Sportvelden

    Actuele kaders

    • Sportvisie (raadsbesluit  2011);
    • Arnhemse Accommodatienota (raadsbesluit 2014).

    Ambitie

    • Integraal en efficiënt beheer, exploitatie en onderhoud van de buitensportaccommodaties, passend bij de wensen en behoeften van de huidige en potentiële gebruikers;
    • Bij het integrale en efficiënte beheer wordt uitgegaan van de kwalificatie “voldoende tot goed” op basis van de uitgangspunten in het kwaliteitssysteem voor sportvelden (KYBYS);
    • Uitgangspunt is voorts dat een deel van het uitvoerende werk wordt uitgevoerd door medewerkers met een blijvende of tijdelijke achterstand tot de arbeidsmarkt.

    Uitgangssituatie

    • Uitgangspunt is dat de externe verzelfstandiging van Sportbedrijf Arnhem geen consequenties heeft voor de onderhoudstoestand van de velden;
    • Op basis van inspecties is geconstateerd dat de staat van onderhoud van de accommodaties, zowel op sporttechnisch als op cultuurtechnisch gebied op dit moment voldoende tot goed is.

    Planning

    • Het reguliere onderhoud aan de overblijvende sportparken zal op het huidige kwaliteitsniveau worden uitgevoerd vanuit de normale onderhoudsbudgetten;
    • Noodzakelijke renovaties en vervangingen zijn voor de periode 2018–2021 voorgedragen in de meerjarige investeringsplanning.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Installaties zwembaden

    Actuele kaders

    • Sportvisie (raadsbesluit 2011);
    • Arnhemse Accommodatienota (raadsbesluit 2014).

    Ambitie

    • Nieuwbouw van zwembad Valkenhuizen is voorzien in de periode 2018–2021;
    • De benodigde investeringen zijn opgenomen in de meerjarige investeringsplanning.

    Uitgangssituatie

    • De staat van installaties in beheer bij het Sportbedrijf Arnhem is goed;
    • Een deel van de installaties in de zwembaden (de gebouwgebonden installaties) is in beheer bij het Vastgoedbedrijf Arnhem. Hierover vindt afstemming tussen beheersmatige en inhoudelijke verantwoordelijkheid plaats.

    Planning

    • Voortzetting van het reguliere onderhoud conform genoemd onderhoudsplan, met dien verstande dat wordt geanticipeerd op de nieuwbouw;
    • Tijdige vervanging van installaties in de periode 2017-2020 is voorgedragen voor de meerjarige investeringsplanning.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Inzamelvoorzieningen voor afval- en grondstoffen

    Actuele kaders

    • Afvalplan 2012-2020 (raadsbesluit 2012);
    • Uitrol omgekeerd inzamelen (raadsbesluit juni 2015);
    • Overeenkomst voor het Ondergronds Afval Transportsysteem bij Arnhem Centraal (OAT);
    • Raadsbesluit invoering van Diftar en aangenomen amendement 'Kaders voor uitwerking van diftar' (maart 2017).

    Ambitie

    • In het Afvalplan is de ambitie opgenomen om in 2020 te komen tot 60% hergebruik van het huishoudelijk afval. Arnhem wil zich conformeren aan de nationale ambitie van75% in 2020 ('Afval Naar Grondstof' (VANG) programma);
    • Zorg voor een geborgde functionaliteit (geen storingen aan de voorzieningen);
    • Ten alle tijden een veilige situatie bij de inzamelvoorzieningen voor gebruikers en passanten.

    Uitgangssituatie

    • Het implementeren van omgekeerd inzamelen;
    • Zowel preventief als correctief onderhoud zijn uitbesteed;
    • Staat van onderhoud is nu (na verandering van de onderhoudssystematiek) voldoende tot goed;
    • Systemen zijn voorzien van een veiligheidskeurmerk. Er worden periodiek controles uitgevoerd.

    Planning

    • Uitrol omgekeerd inzamelen van 2016 t/m 2018 conform het raadsbesluit van juni 2015; In 2016 is besloten om omgekeerd inzamelen te versnellen;
    • Behoud van de uitgangssituatie;
    • Jaarlijkse evaluatie of op basis van de controles de onderhoudsovereenkomst nog voldoende actueel is of aangevuld moet worden;
    • Noodzakelijke investeringen in het OAT zijn voorzien in de exploitatie, ook na 2019;
    • September 2017 raadvoorstel voor de invoering van Diftar (systeem met gedifferentieerde tarieven, waarbij de hoogte van de afvalstoffenheffing is gekoppeld aan de hoeveelheid aangeboden restafval). De raad bepaalt of de kaders zijn uitgevoerd zoals in het amendement van maart 2017 vastgelegd en op basis daarvan de termijn van invoering van Diftar.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Vastgoed

    Actuele kaders

    • Er is een ambtelijk Vastgoedbeheerplan en er zijn voor alle panden in (permanent) beheer ambtelijke meerjarige onderhoudsplannen;
    • Bij het vastgoed gelden als deelportefeuilles onderwijsgebouwen (R4), culturele-, erfgoed- en sportvoorzieningen (R5), welzijnsvoorzieningen (R7), gemeentelijke huisvesting (R9), bijzonder vastgoed en vastgoed in de openbare ruimte (R2).

    Ambitie

    • De ambitie is, behalve voor stedelijke ontwikkelingsprojecten, over het geheel genomen een NEN2767-conditie score 3 of beter. Dit gebeurt door middel van een vastgelegde meet- en registreermethode. Deze registratie geschiedt door een gecertificeerde inspecteur. Deze stelt van ieder materiaal, elk element en iedere detaillering vast wat de eventuele gebreken zijn, de omvang daarvan en de intensiteit. De score loopt van 1 tot 6, daarbij is 1 zeer goed en 6 zeer slecht. Een conditiescore van 3 is naar de maatstaf van de meeste eigenaren en gebruikers voldoende. Afwijkingen van conditiescore 3 zijn mogelijk al naar gelang de functie;
    • Het door de gemeente aangekocht vastgoed voor stedelijke ontwikkelingsprojecten worden niet op een conditiegerichte manier onderhouden, omdat deze panden tijdelijk in beheer zijn.

    Uitgangssituatie

    • Al het vastgoed voldoet aan het gewenste kwaliteitsniveau, met uitzondering van gebouwen die op korte termijn de functie gaan verliezen of gebouwen die op korte termijn gerenoveerd gaan worden;
    • Veel gebouwen zijn ouder dan 40 jaar, waardoor onder meer de isolatiewaarden niet voldoen aan hedendaagse normen.

    Planning

    • Lasten en baten voor beheer en onderhoud van het permanente vastgoed maken onderdeel uit van diverse programma’s in de gemeentebegroting. Jaarlijks wordt er gemiddeld ongeveer € 1,4 miljoen uitgegeven aan investeringen zoals daken en installaties. Daarnaast wordt er jaarlijks gemiddeld € 3,9 miljoen uitgegeven aan kosten voor onderhoud;
    • De totale kosten i.v.m. het aanhouden van het gemeentelijke vastgoed bedragen in 2018 € 43,5 miljoen. Dat is inclusief het aanhuren van gebouwen (met name het Stadskantoor) voor € 7,8 miljoen. Aan huur wordt jaarlijks een bedrag van € 15,8 miljoen ontvangen;
    • Naast de exploitatie wordt in 2018 en bedrag van € 1.287.000 geïnvesteerd. Onderdeel daarvan is de verduurzaming van 21 gemeentelijke panden uit de kernportefeuille.Voor de opgave om het vastgoed te verduurzamen is, in het kader van het Gelders energieakkoord en het Arnhemse programma New enregy made in Arnhem, is een plan gemaakt. Gemiddeld zal in de komende 10 jaren hiervoor een bedrag van €320.000 worden uitgetrokken, te beginnen met een bedrag van € 240.000 in 2018.
    • Tot en met het jaar 2019 is er een taakstelling voor te verkopen vastgoed van € 1 miljoen per jaar. Voor 2020 en 2021 is een bedrag van € 700.000,= opgenomen. Deze taakstelling zal voornamelijk worden ingevuld door de verkoop van overtollig geworden sportgebouwen en schoolgebouwen. Daarnaast is met ingang van 2021 een taakstellende bezuiniging op het aanhouden van vastgoed opgenomen van €150.000.
  • Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

    Alinea Overzicht onderhoudskosten en investeringen kapitaalgoederen

    Overzicht onderhoudskosten kapitaalgoederen

    * Afvalinzameling alleen de onderhoudskosten van de inzamelmiddelen

    Overzicht investeringen kapitaalgoederen

Zoeken