Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Arnhem

Begroting 2018

  • Opgaven
  • Wijken
  • Stad
    • Ontwikkelingen in het financieel kader
    • Mutaties Meicirculaire
      • Financiële begroting
      • Overzicht baten en lasten per programma
      • Overzicht geraamde incidentele baten en lasten
      • Financiële staten
      • Overzicht van geraamde baten en lasten per taakveld
      • Stresstest: financiële status en weerbaarheid
      • Lokale heffingen
      • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
      • Onderhoud kapitaalgoederen
      • Financiering
      • Bedrijfsvoering
      • Verbonden partijen
      • Grondbeleid
      • Investeringen
      • Subsidies
    • Overig programmaplan
    • Totaaloverzicht bezuinigingen
    • Portefeuilleverdeling
    • Overzicht Lokale heffingen
    • Verplichte prestatie-indicatoren BBV
  • Home
  • Financiën
  • Paragrafen
  • Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Voor de gemeentelijke bedrijfsvoering zijn bedrijfsmiddelen nodig om de geformuleerde doelen van de verschillende programma’s te kunnen bereiken. Het gaat met name om de uitgaven voor personeel en organisatie, informatie en automatisering, auditing en risicomanagement.

Selecteer een alinea

  • Paragraaf Bedrijfsvoering

    Alinea Personeel en organisatie

    • 2018 is het eerste volledige kalenderjaar waarin de kernorganisatie functioneert na de start van De Connectie. De oprichting van De Connectie, maar ook de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, het Parkeerbedrijf en het Natuurcentrum hebben er in korte tijd voor gezorgd dat de gemeentelijke organisatie een stuk kleiner is geworden waarbij ook de rol is veranderd;
    • Zo wordt de kernorganisatie, als gevolg van de wijksturing, opdrachtnemer van de wijkteams Leefomgeving en gaat regievoering een grotere rol spelen. Daarnaast zal het opdrachtgeverschap richting de verzelfstandigde onderdelen ook in 2018 veel aandacht krijgen. Het vraagt van medewerkers een nieuwe rol en inzet van andere talenten en gedrag dan tot nu toe gevraagd werd. De focus hierop is een belangrijk aandachtspunt voor personeel en organisatie. Vanuit de visie op personeel wordt gestreefd naar meer flexibiliteit en mobiliteit, onder andere door opgavegestuurd werken, waar integraal aan stedelijke- en wijkopgaven wordt gewerkt;
    • De vergrijzing van de organisatie heeft de aandacht door middel van een nieuw traineeprogramma als vervolg op een reeds afgerond programma. Het nieuwe programma - begonnen in september 2017 - loopt door tot september 2019. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de optimale en duurzame inzetbaarheid van medewerkers, waaronder ook de oudere medewerkers. Leren en ontwikkelen staat hoog op de agenda; in het kader van duurzame inzetbaarheid én in het kader van ontwikkeling van competenties, vaardigheden, houding en gedrag.
    • Het creëren van garantiebanen/banenafspraak wordt gecontinueerd via een projectorganisatie waarin diverse disciplines zijn vertegenwoordigd.

    Kerngegevens
    De medewerkers van Arnhem kunnen worden verdeeld over een aantal groepen. Hierna wordt weergegeven hoe de formatie zich de komende jaren ontwikkelt op grond van de vastgestelde kaders. De formatie van de ambtelijke organisatie voor de komende jaren laat een daling zien met name als gevolg van de ingezette bezuinigingen.

  • Paragraaf Bedrijfsvoering

    Alinea Totaal FTE Arnhem

    Realisatie

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Totaal aantal FTE Arnhem

    Bezetting

    Formatie

    Formatie

    Formatie

    Formatie

    Formatie

    31.12.2016

    2017

    2018

    2019

    2020

    2021

    Bestuur

    Aantal FTE Raad

    39

    39

    39

    39

    39

    39

    Aantal FTE College B&W

    7

    7

    7

    7

    7

    7

    Personeel

    Aantal FTE ambtelijke organisatie formatie

    1.402

    1.090

    945

    938

    934

    933

    Totaal personeel gemeente Arnhem

    1.402

    1.090

    945

    938

    934

    933

    In bovenstaande tabel is het aantal medewerkers van de Kernorganisatie van gemeente Arnhem afgelopen tot onder 1.000 fte's. Dit wordt veroorzaakt door de uitplaatsing van diverse bedrijfsonderdelen.

    Het formatieverloop van de ambtelijke organisatie kan in detail als volgt worden verklaard:

    Begroting 2017

    Begroting 2018

    Begroting 2019

    Begroting 2020

    Begroting 2021

    Aantal FTE ambtelijke organisatie geamendeerde MJPB 2017-2020

    1.375

    1.349

    1.347

    1.347

    1.347

    Af: verzelfstandiging Natuurcentrum

    -18

    -18

    -18

    -18

    -18

    Af: verzelfstandiging Sportbedrijf

    -126

    -126

    -126

    -126

    -126

    Af: verzelfstandiging De Connectie

    -133

    -253

    -253

    -253

    -253

    Af: verzelfstandiging Zorg en Ondersteuning

    -18

    -19

    -19

    -19

    -19

    Af: verzelfstandiging Parkeerbedrijf

    -9

    -13

    -13

    -13

    -13

    Af: verzelfstandiging Sociale Wijkteams

    -7

    -7

    -7

    -7

    -7

    Af: reductie overheadfuncties/ indirecte functies a.g.v. verzelfstandigingen

    -9

    -18

    -18

    -18

    -18

    Af: formatie belastingen terug naar Lingewaard

    -3

    -6

    -6

    -6

    -6

    Bij: ondersteuning Werk en Inkomen, extra taken WMO/jeugd

    9

    9

    9

    9

    9

    Bij: terugdraaien 2e tranche ondersteunende diensten (20/40 fte)

    3

    22

    22

    22

    22

    Bij: uitbreiding formatie door Teams Leefomgeving

    20

    17

    17

    16

    16

    Diversen

    6

    8

    3

    0

    -1

    Aantal FTE ambtelijke organisatie Ontwerpbegroting MJPB 2018-2021

    1.090

    945

    938

    934

    933

  • Paragraaf Bedrijfsvoering

    Alinea Verhouding direct en indirect

    Verhouding direct en indirect

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    2017

    2018

    2019

    2020

    2021

    Directe FTE's  ambtelijke organisatie

    755

    723

    717

    713

    713

    Indirecte FTE's ambtelijke organisatie

    335

    222

    221

    220

    220

    Totaal aantal FTE 's ambtelijke organisatie

    1.090

    945

    938

    934

    933

    % indirect ten opzichte van totaal aantal FTE's ambtelijke organisatie

    31%

    24%

    24%

    24%

    24%

    Als gevolg van de verzelfstandigingen van het Sportbedrijf en het Natuurcentrum in 2017 is het aantal directe fte's gedaald. Ook het aantal indirecte fte's is gedaald, als gevolg van de oprichting van De Connectie per 1 juli 2017.

    Er is een model ontwikkeld om te komen tot een juiste reductie of uitbreiding van de overhead bij het afstoten of ontvangen van taken. Dit wordt opgenomen in de businesscase en als taakstelling toegevoegd bij een verzelfstandiging. Vanaf 2017 is tevens een taakreductie in indirecte functies naar aanleiding van de afspraken in het Coalitie-akkoord opgenomen.

    Vooral de forse daling van de indirecte fte's zorgt voor een daling van het percentage indirecte fte's van 31% in 2017 tot 24% in de jaren daarna.

    Realisatie

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    Begroting

    2016

    2017

    2018

    2019

    2020

    2021

    Aantal FTE ambtelijke organisatie

    1.402

    1.090

    945

    938

    934

    933

    Bedragen in € 1.000

    Saldo personeelsbudget

    109.702

    83.455

    74.369

    76.130

    75.970

    75.708

    Gemiddelde loonsom*

    78.247

    76.562

    78.705

    81.165

    81.378

    81.119

    De gemiddelde loonsom in de realisatie 2016 is hoger dan de begrote loonsom voor 2017 en verder. Dit wordt veroorzaakt door een eenmalige uitkering conform de CAO, gratificaties en afkoopsommen.

    In juli 2017 hebben de partijen een principe overeenstemming bereikt over de nieuwe CAO voor gemeenteambtenaren, die loopt van 1 mei 2017 tot 1 januari 2019. De salarisstijging bedraagt per 1 augustus 2017 1,0%. Het Individueel Keuzebudget (IKB) stijgt per 1 december 2017 met 0,5%-punt. In 2018 stijgen de salarissen met 1,5% per 1 januari en per 1 juli stijgt het IKB met 0,25%-punt. Met een looptijd van 20 maanden willen beide partijen zorgen voor stabiliteit in de gemeentelijke sector. De VNG en de vakbonden gaan deze periode samen gebruiken voor de uitwerking van de CAO-afspraken en zich voorbereiden op de implementatie van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren.

  • Paragraaf Bedrijfsvoering

    Alinea Informatie en automatisering

    • De informatievoorziening ontwikkelt zich tot een volwaardige productiefactor;
    • Afdelingen worden gestimuleerd om te zoeken naar innovatieve manieren voor de inzet van ICT om hun werk beter, sneller en goedkoper te kunnen verrichten. Zo komen bijvoorbeeld in de dienstverlening aan burgers en bedrijven meer mogelijkheden voor het afnemen van volledig digitale diensten;
    • Intern worden de informatiesystemen verder gestroomlijnd met het oog op kwaliteitsverbetering én meer doelmatigheid. Ook schakelt de informatievoorziening aangepast aan de organisatieveranderingen ten gevolge van de wijksturing en de verzelfstandigingen;
    • Om richting te geven aan de ICT gerelateerde ontwikkelingen binnen de gemeente Arnhem is een Digitale Agenda  opgesteld. Om een actieve samenwerking met Rheden en Renkum te bewerkstelligen is één gezamenlijke ICT-organisatie (als één van de onderdelen van De Connectie) opgericht. Ook wordt voortdurend onderzocht welke taken door de gemeente zelf gedaan moeten worden en welke taken efficiënter door anderen uitgevoerd kunnen worden.

    Ontwikkelingen

    Ontwikkelingen vanuit de veranderopgaven vragen om:

    • flexibilisering in investeringen (van aanschaf naar huur, ofwel van investeren naar exploitatie);
    • regionalisering en samenwerking zodat kennis en informatie gedeeld kan worden en gezamenlijke resultaten behaald kunnen worden;
    • verlies en verschuiving van banen door krimpen van de organisatie in samenhang met het uitbesteden van onderdelen van de ICT infrastructuur;
    • wijkgericht werken dat zal leiden tot gedifferentieerde vraagstukken versus een gestandaardiseerde ICT-infrastructuur.

    Digitale Agenda
    De Digitale Agenda is een vertaling van de ambities - zoals verwoord in de Perspectiefnota, gecombineerd met de ambities op het gebied van bedrijfsvoering -  in ontwikkelingen en projecten op het gebied van informatievoorziening. De belangrijkste thema's (waarvoor additionele investeringen verwacht worden) zijn:

    • basisregistraties en digitale dienstverlening: Door de inzet van de basisregistraties kan de gemeente Arnhem haar dienstverlening verbeteren met minder kosten. De administratieve last vermindert door één centrale waarheid te gebruiken in plaats van dubbele registraties. Hierdoor wordt tevens het werken met verkeerde gegevens voorkomen. Er zijn totaal 12 basisregistraties. De gemeente Arnhem heeft ook een wettelijke plicht om gegevens in de basisregistraties te gebruiken in de uitvoering van publiekrechtelijke taken;
    • S@men: Het werken in een netwerkorganisatie vraagt om slimme inzet van ICT zodat teams makkelijk informatie en kennis kunnen delen. Any time, any place, anywhere, any device. Dit gaat om samenwerking tussen medewerkers onderling, tussen de gemeente en bedrijven/ ketenpartners en tussen inwoners en de gemeente;
    • Smart Government: beschikbare in- en externe data gaan gebruikt worden om met rijke informatie de bestuurlijke- en ambtelijke beleid- en besluitvorming te ondersteunen. Dit is inmiddels geconcretiseerd in een nieuwe veranderopgave Sm@rt Arnhem gericht op de toepassing in het sociaal domein;
    • veilige informatievoorziening: doel van informatieveiligheid is te zorgen dat de vertrouwelijkheid, de beschikbaarheid en de juistheid van de informatie worden gewaarborgd;
    • betrouwbare ICT (basis op orde): vereenvoudiging van de ICT-voorzieningen, het uitvoeren van achterstallig onderhoud en het structureel inbedden van een goede ICT-beveiliging in de hele organisatie;
    • de vorming, uitwerking en realisatie van GemICT: GemICT (onderdeel van de Connectie) is de nieuwe ICT partner voor de G3 gemeenten (Arnhem, Rheden & Renkum). De primaire doelen voor GemICT zijn verhogen van de kwaliteit en het terugdringen van de kwetsbaarheden door de schaalvergroting die ontstaat. In De Connectie hebben de drie gemeenten beleidsarme uitvoeringstaken ingebracht;
    • van klassiek naar cloud: door continue te kijken naar de mogelijkheden zal een verschuiving gaan optreden van zelf doen naar meer regievorming op de ICT voorzieningen. Cloud toepassingen zullen dan ook een nog grotere vlucht gaan krijgen.

    Prioritering
    In de veelheid van ontwikkelingen en benodigde verandering moeten keuzes gemaakt worden, zodat de inzet van mensen en middelen adequaat geschiedt. Hiervoor worden alle activiteiten gewogen op basis van:

    1. Continuïteit bedrijfsvoering;
    2. Bijdragen aan de bezuinigingen;
    3. Bijdragen aan de programma's en veranderopgaven;
    4. Uitvoeren van wettelijke taken;
    5. Verhogen van de kwaliteit van bedrijfsvoering.

    Deze punten samen moeten ertoe leiden dat op het gebied van de ICT voorziening voldoende kwaliteit geleverd wordt om de organisatie maximaal te ondersteunen tegen minimale kosten.

    Actuele kaders

    • Bovenlokaal beleid, in de vorm van de Generieke Digitale Infrastructuur van de overheid (GDI), bepaalt in grote mate de gehanteerde strategie binnen de gemeente Arnhem;
    • De GDI bestaat uit standaarden, producten en voorzieningen die gezamenlijk gebruikt worden door alle overheden, vele publieke organisaties en in een aantal gevallen door private partijen. De GDI is een onmisbaar deel van de digitale basisvoorzieningen waarmee organisaties hun werk doen;
    • De GDI bestaat uit herbruikbare digitale basisvoorzieningen en vormt een dynamisch geheel dat de komende jaren gewijzigd kan worden door de ontwikkeling van nieuwe generieke voorzieningen en standaarden of door het stoppen met het beheer van al opgenomen voorzieningen.
  • Paragraaf Bedrijfsvoering

    Alinea Auditing en risicomanagement

    Binnen de gemeente Arnhem is de afdeling Financiën en Control eindverantwoordelijk voor de auditing/interne controle, de risicobeheersing, het risicomanagement en de subsidieverantwoording. De basis voor de taken met betrekking tot Auditing en risicomanagement is het Auditstatuut 2013. Auditing en risicomanagement wordt door het college en het management ingezet om beter 'in control' te komen. Belangrijkste doelen daarbij zijn:

    • het geven van advies, met name ten behoeve van programma- en projectbeheersing;
    • adviseren op uitvoering van beheersmaatregelen (in processen, systemen);
    • het signaleren van verbeterpunten (natuurlijke adviesrol of specifiek adviestraject).

    Risicomanagement en operational auditing

    • Programmasturing - voorbereiding risicomanagement Werkbedrijf Arnhem (Scalabor).

    De totstandkoming van Scalabor is een ingrijpende operatie. De risico's en te treffen beheersmaatregelen worden gevolgd en waar nodig bijgestuurd;

    • Wijksturing: de ontwikkelingen bij wijksturing worden nauwlettend gevolgd en geëvalueerd. Ook vragen vanuit de wijken zelf leiden tot extra onderzoek;
    • Projectsturing - risicoanalyse gebiedsontwikkeling Arnhem Centraal: in 2018 en 2019 zal naar verwachting bebouwing van een aantal resterende kavels plaatsvinden. De risico's en te treffen maatregelen zijn in kaart gebracht en worden gemonitord;
    • Verbetering kwaliteit risicomanagement rondom B&W-nota's;
    • Trainingen toepassing risicomanagement.

    Financial auditing en IT auditing

    Financial audits

    De financial audits worden in het kader van de jaarrekening uitgevoerd door de accountant. Ter ondersteuning van deze audits voert de gemeenten een interne audit uit op de prestatielevering en factuurbehandeling.

    IT-audits

    • De IT–audits zijn met name gericht op de betrouwbaarheid, integriteit en beschikbaarheid van IT-processen

    en IT-producten en kunnen als zodanig onderdeel uitmaken van de financial audits;

    • Bij IT-audits wordt gekeken naar algemene IT-beheersingsmaatregelen én naar beheersingsmaatregelen/controles binnen de applicatie;
    • Een belangrijke IT-audit vanaf 2017 is de ENSIA-audit (Eenduidige Normatiek Single Information Audit). Deze audit heeft tot doel het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten verder te professionaliseren door het toezicht te bundelen. De gemeente voert een zelfevaluatie uit op de informatie-beveiligingsomgeving. In het jaarverslag zal een verklaring komen van het college over de informatieveiligheid. De informatie wordt gebruikt voor de horizontale verantwoording richting gemeenteraad en de diverse verticale verantwoordingslijnen richting departementen.

    Frauderisico-analyse

    • Er heeft een inventarisatie plaatsgevonden op frauderisico's. Deze risico's zijn ingeschat op basis van verwachte kans en impact;
    • Op de risico's die het hoogste scoren (in gezamenlijkheid overwogen) wordt een controle ingezet. Hierbij worden de beheersmaatregelen gekoppeld aan het risico en met de verantwoordelijken worden besproken hoe het risico afdoende kan worden beheerst.

    Ontwikkelingen binnen de organisatie

    • Het college wordt verantwoordelijk voor de rechtmatigheid (plan Depla);
    • Nieuwe samenwerkingsvormen, verzelfstandigingen van organisatie-onderdelen;
    • Wijkgericht werken: nieuwe aanpak sociale en fysieke beheer in de wijken.

    Ambitie

    • Werken aan risicobewustzijn van de organisatie

    Om nog verder te groeien naar een risico-intelligente organisatie waar risico’s bewust worden genomen, is blijvende aandacht voor risicomanagement nodig. Auditing en risicomanagement heeft werkvormen ontwikkeld die worden toegepast bij diverse (nieuwe) projecten en programma's binnen de gemeente om dit risicobewustzijn te vergroten. Daarnaast zal de mogelijkheid om het risicobewustzijn verder te ontwikkelen worden uitgebreid door opleidingen op te nemen in het gemeentelijke opleidingsaanbod.

    • Inspelen op nieuwe ontwikkelingen

    Naast het reguliere werk dat inzicht biedt in de rechtmatigheid, komt meer accent te liggen op betrokkenheid bij nieuwe ontwikkelingen in de taken van de gemeente, waardoor nieuwe processen efficiënter kunnen worden ingericht.

    Actuele kaders

    • Auditstatuut 2013;
    • BBV;
    • Organisatiebesluit.

Zoeken