Aansturing van het veranderprogramma beperkt zich niet tot één portefeuille maar is over verschillende portefeuilles verdeeld.
- Vroegtijdig signaleren en preventie inzetten om te voorkomen dat mensen steeds meer zorg en ondersteuning nodig hebben of dat de zorg steeds zwaarder wordt;
- Kwetsbare mensen krijgen de ondersteuning die nodig is dichtbij, dat wil zeggen van dienstverleners die hen blijven steunen bij de zorgen van alledag en van specialisten die thuis komen of hen helpen een nieuw thuis op te bouwen;
- Vroegsignalering en ondersteuning van mensen met financiële problemen zoals armoede en schulden worden ingezet om sociaal isolement te voorkomen, de financiële zelfredzaamheid te bevorderen en het toekomstperspectief van mensen te verbeteren;
- Werken vanuit Mijn Plan/Ons Plan en een daaraan gekoppeld budget/aanbod, zodat gedaan kan worden wat nodig is. Daarnaast blijven ook PGB's mogelijk in Arnhem;
- De zorg en ondersteuning moet ingezet kunnen worden met zo min mogelijk administratieve lasten voor inwoners, wijkcoaches en aanbieders;
- Zo zelfstandig mogelijk wonen in de wijk betekent dat beschermd wonen en maatschappelijke opvang vanuit dit perspectief worden omgevormd.
De gewenste veranderingen om ''Zorg dichterbij'' te realiseren, spelen zich af op vijf gebieden:
- zorgen dat inwoners zo lang mogelijk veilig, zelfstandig en gelukkig kunnen blijven wonen en ontwikkelen in 'hun' wijk;
- naadloze ondersteuning door een ontschotte werkwijze van partijen, waarbij behoeften en mogelijkheden van de inwoner centraal worden gesteld in plaats van de huidige domein- en/of doelgroepgerichte aanpak;
- passende ondersteuning door signalen van inwoners, partners en wijkteams te vertalen naar 'maatwerk'; dat wil zeggen niet te zwaar, niet te licht, maar op tijd en passend bij de specifieke situatie en behoefte van de inwoner. Aanbieders worden uitgedaagd om met wijkteam en inwoner mee te denken over de best passende dienstverlening voor de inwoner en van hieruit tot productvernieuwing te komen;
- inzet op het versterken van de basisvoorzieningen die voor alle inwoners vrij toegankelijk zijn en waarmee zij minder afhankelijk worden van specialistische zorg en ondersteuning;
- preventie en vroegsignalering om grotere (sociale, maatschappelijke, financiële, zorg-) problemen op langere termijn te voorkomen of beperken.
Om deze veranderingen te realiseren moet
- realisatie van voorzieningen op wijkniveau plaatsvinden; zorg en ondersteuning zo dicht mogelijk in de buurt van inwoners aanbieden zodat het een onderdeel wordt van de dagelijkse routine van mensen in het wonen, leven en werken;
- zorg en ondersteuning zoveel mogelijk worden geïntegreerd in het dagelijks leven in plaats van een voorziening waarvoor de inwoner zijn eigen omgeving moet verlaten. Zorg moet thuis/ ambulant, op scholen, in buurtcentra, bij de huisarts, door vrijwilligers enzovoort geboden kunnen worden zodat inwoners er gemakkelijker en sneller hiervan gebruik kunnen maken;
- intensiever worden samengewerkt met de wijkteams en aanbieders om nieuwe producten te ontwikkelen 'op maat' en naar behoefte van inwoners. De teams leefomgeving en de sociale wijkteams kijken naar de basisvoorzieningen, waar in de wijk behoefte aan bestaat en stimuleren aanbieders om deze te ontwikkelen. De huidige systemen zijn hierin niet langer leidend, maar de vraag/behoefte van de inwoner staat daarbij voorop. In plaats van het systeem wordt de vraag leidend bij de inrichting van de (administratieve) processen en wordt hetzelfde verwacht van de andere partijen waarmee wordt samengewerkt.
Bijdrage aan de Arnhemse hoofddoelen
Zorg dichterbij | |||
Bijdrage aan Arnhemse hoofddoelen | |||
Dynamische (centrum)stad aan de rivier | |||
Niet van toepassing | |||
Bedrijvige stad regionaal en internationaal | |||
Niet van toepassing | |||
Cultuur- en sportstad met landelijke uitstraling | |||
Niet van toepassing | |||
Duurzame stad | |||
Niet van toepassing | |||
Besturen met kennis uit de stad | |||
Niet van toepassing | |||
Wonen in leefbare wijken | |||
| |||
Zelfredzame inwoners met zorg elkaar | |||
| |||
Krachtige sociale verbanden in de wijk | |||
|
Zorg dichterbij | Gekoppeld met | |
---|---|---|
Doelen | Regulier Programma | Taakveld |
O04.01 Minder afhankelijkheid van specialistische ondersteuning door versterking van de basisvoorzieningen | ||
O04.02 Passende inzet van zorg en ondersteuning, waardoor de effectiviteit vergroot wordt | ||
O04.03 Vermindering van schuldenproblematiek door vroege signalering en inzet van passende ondersteuning | ||
O04.04 Doen wat nodig is prevaleert boven bestaande financieringsschotten, wet- en regelgeving en partijen | ||
O04.05 Langer veiliger, zelfstandiger en gelukkiger kunnen blijven wonen in de wijk | ||
Vernieuwing aanbod versus financiële inzet
- Om de omschreven veranderingen te realiseren wordt er meer geïnvesteerd in het op peil brengen van de voorzieningen op wijkniveau, het stimuleren van aanbod op wijkniveau bij de aanbieders, de samenwerking met onze partners (inwoners, aanbieders, welzijnsorganisaties, andere partners/aanbieders). Dit vereist geen extra budget, maar betekent een verschuiving van de inzet van middelen, bijvoorbeeld binnen de specialistische zorg/ondersteuning zelf of van specialistisch naar algemeen;
- Om het aanbod te vernieuwen, kan gebruik worden gemaakt van een transformatiebudget, om tijdelijke kosten voor vernieuwing op te vangen. Daarna kunnen nieuwe producten, na gebleken succes, worden opgenomen in het reguliere aanbod. Voor inzet van het transformatiebudget wordt nauw samengewerkt in de regio, met de aanbieders/partners, met de sociale wijkteams en de teams leefomgeving.
Samenwerking verstevigen met anderen (en andere overheden)
- Om veranderingen in de wijken te realiseren en zorg en voorzieningen 'dichterbij' de inwoners aan te bieden is samenwerking tussen de teams Leefomgeving van de gemeente, de stichting Sociale wijkteams, de kernorganisatie van de gemeente, de aanbieders, onderwijs, stichtingen/fondsen, corporaties, (maatschappelijke) partners en cliëntraden van groot belang. Door samenwerking kan aan dezelfde doelen worden gewerkt, waardoor betere en snellere resultaten kunnen worden behaald. Tussen de stichting Sociale wijkteams en de programmamanager is structureel overleg over de uitvoering van de gezamenlijke opdracht, vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en in de wijkplannen.
- Alle partijen die een rol spelen bij armoedebestrijding en schulddienstverlening hebben een gedeelde verantwoordelijkheid in het voorkomen en oplossen van problemen en bieden van perspectief. Initiatieven als Arnhemse Dialoog, Allemaal Arnhem, Armoedepact, Denktank Armoede-Schulden dragen hier direct aan bij en worden optimaal ingezet;
- Samenwerking in de beweging 'van beschermd wonen naar een beschermd thuis';
- Gewerkt wordt aan een inclusieve samenleving waar mensen, ook mensen met beperkingen, zo gewoon mogelijk meedoen in de samenleving. De hulp en ondersteuning die zij daarbij nodig hebben worden geregeld in hun eigen lokale woonomgeving, ook als het gaat om een beschermende en veilige woonsetting. Dit, vanuit een positieve kijk op gezondheid, die staat voor het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren. De intramurale capaciteit wordt zoveel als kan afgebouwd, om deze beweging naar voren mogelijk te maken;
- Om dit te realiseren is samenwerking met de regio, met de aanbieders en met de zorgverzekeraar nodig. Dit is geregeld in een stuurgroep 'Beschermd thuis';
- In de regio is er samenwerking via de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (de MGR) voor de inkoop van specialistische zorg en maatwerkvoorzieningen. Op ambtelijk niveau wordt samengewerkt in de Management Advies Groep Sociaal Domein en op bestuurlijk niveau is er samenwerking via het Georganiseerd Overleg Sociaal Domein;
- Op landelijk niveau is er samenwerking met Zorgverzekeraar Menzis en verschillende gemeenten via de stuurgroep, waaraan ook Arnhem deelneemt. Deze samenwerking zet zich op regionaal niveau voort via de regiotafel waar een aantal lokale vernieuwingsprojecten wordt uitgevoerd in samenwerking met Menzis. Deze samenwerking betreft onder andere het aanbod aan Arnhemmers in de bronheffing (RUB: regeling uitstroom bronheffing);
- Het doelgroepenvervoer wordt afgenomen bij de BVO DRAN, waaraan niet alleen de regio Centraal Gelderland deelneemt, maar ook de regio Nijmegen.
Veranderopgave Zorg dichterbij heeft relatie met en kan impact hebben op:
Regulier programma ( R ) | Taakveld (T) | Wijkprogramma (W) |
R4 Educatie | T4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (vroegtijdige schoolverlaters; onderwijsachterstanden; volwasseneneducatie) | Alle wijkprogramma's |
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning | T6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Alle wijkprogramma's |
R8 Wonen en ruimte | T8.3 Wonen en bouwen | Alle wijkprogramma's |
Er is een directe samenhang met de diverse, andere veranderopgaven 'Doorbraak naar Werk', 'Inclusief Arnhem' en 'Vitale economie Arnhem Nijmegen' en op de taakvelden die te maken hebben met leefbaarheid en veiligheid.
Samenhang met budgetten reguliere taakvelden
Begroting | Meerjarenraming | |||
---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Bedragen x € 1000 | ||||
Middelen | ||||
Begeleide participatie | 46.210 | 38.075 | 36.543 | 35.091 |
Geëscaleerde zorg 18- | 5.636 | 5.634 | 5.634 | 5.634 |
Geëscaleerde zorg 18+ | 61.589 | 61.293 | 61.121 | 60.950 |
Inkomensregelingen | 125.981 | 126.982 | 126.821 | 126.270 |
Maatwerkdienstverlening 18- | 40.486 | 39.726 | 39.178 | 36.848 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 51.644 | 52.414 | 52.459 | 52.361 |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 16.711 | 16.697 | 16.697 | 16.697 |
Samenkracht en burgerparticipatie | 13.786 | 13.427 | 12.461 | 12.426 |
Volksgezondheid | 5.768 | 5.621 | 5.615 | 5.609 |